Relationele en seksuele diversiteit
Gezien het thema vruchtbaarheid nauw aansluit bij relationele en seksuele vorming, wordt in deze leerlijn eveneens aandacht besteed aan relationele en seksuele diversiteit. De volgende minimumdoelen komen hier aan bod: 04.02, 05.01, 07.02 en 07.03.
De invloed van de hormonale regeling op de vruchtbaarheid van de mens
In de nieuwe onderwijsdoelen wordt stil gestaan bij de hormonale regeling van de vruchtbaarheid van de mens. De volgende minimumdoelen komen hier aan bod: 06.07 (arbeidsmarktfinaliteit), 06.15 (dubbele finaliteit) en 06.26 (doorstroomfinaliteit).
De invloed van gezondheidsgedrag op de vruchtbaarheid van de mens
Vanuit de nieuwe onderwijsdoelen is het de bedoeling dat leerlingen de invloed van gezondheidsgedrag op de vruchtbaarheid toe kunnen lichten.
Daarnaast dienen leerlingen de bevruchting toe te kunnen lichten en factoren die een invloed hebben op de ontwikkeling van embryo en foetus. De volgende minimumdoelen komen hier aan bod: 06.07 en 06.08 (arbeidsmarktfinaliteit), 06.14 en 06.15 (dubbele finaliteit), 06.25 en 06.26 (doorstroomfinaliteit).
De invloed van leeftijd op de vruchtbaarheid van de mens
De invloed van leeftijd op vruchtbaarheid staat niet specifiek in de minimumdoelen. Toch heerst hier een gebrekkige kennis rond en het is belangrijk dat leerlingen de invloed van leeftijd op de vruchtbaarheid kennen. Leeftijd heeft namelijk een erg belangrijke invloed op de vruchtbaarheid.
Relationele en seksuele vorming in de derde graad van het secundair onderwijs: wat en hoe?
Hier vind je meer tips over hoe je les kunt geven rond relationele en seksuele vorming. Wat verlangen leerlingen? Wat werkt? Je vindt er methodieken en vormingen terug.